lördag 5 april 2014

Från frö till planta


Den 10 juni 2012:

I fjol beställde jag ett helt gäng med olika fröer sent i juli/augusti nånting (jag vet, liiiite väl sent på säsongen! Men bienner ska tydligen kunna sås på sensommaren så helt fel ute var jag nog inte). 
Som synes på bilden ovan var entusiasmen på topp när fröpåsarna anlände ett par dagar senare! Pixi satt och tittade på när jag sorterade påsarna och tyckte att det var väldigt spännande, men Lillegutt fattade inte alls det roliga med att vara nogran och ordningsam. Han gick hämtade sin gröna skallerorm och sekunderna efter att detta fotot togs så var fröpåsarna utspridda över hela golvet och Lillegutt rejsade runt och sprätte i allting och slängde omkring med skallerormen. (Pixi och jag suckade lite över Lillegutts bristande ordningsinne men Lillegutt var i sitt esse!)
Jag ser för mig Sommarljus tillsammans med Jätteverbena och något silvrigt gräs till en rabatt framför katternas rastgård och tror att det kan bli väldigt fint.
En sak är dock säker - de små fröna ska sås utom räckhåll för virvelvinden Lillegutt!


En del av dessa frön har såtts nu i vår, vissa har tagit sig, andra inte alls. Några ska sås nu i juni när vi kommer ner till sommarhuset i Skåne. Någon som sått och lyckats övervintra Sommarljus (Gaura lindheimeri)? 


Här ovan ser ni das Virvelvind himself; den glade Lillegutt :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar